Turn and Return, Faire et refaire, 2016

Exhibition with Sarah Bertrand-Hamel, Tsuguo Yanai and Karen Trask at the Prince Takamado Gallery, Canadian Embassy, Tokyo, Japan. November 27th 2015 – opening reception and the exhibition closed on January 28th 2016. All of the works are either made of paper or use paper as a support.

The exhibition, Turn and Return highlights the surprising versatile and enduring, potential of paper to make and to reflect the world. Bertrand-Hamel proposes a series of water colours on paper and drawings on fragments of handmade paper that she sews together to create large murals. Trask presents a series of weavings and installations of printed paper and paper threads spun from dictionary pages and video work inspired by paper. Yanai-san offers a series of cast-paper sculptural works exploring the memory of the source of paper and a return in time towards that source – the tree. What was inside is now outside and vice versa.

The tree as metaphor is omni-present throughout the exhibition. All three artists make work that is created fragment-by-fragment, section-by-section, and moment-by-moment. Turn and Return proposes artmaking as cycles of integrating, disintegrating and re-integrating – an on-going process that is at once: life and death.

Faire et refaire met en relief le potentiel étonnamment polyvalent et constamment renouvelé du papier. Bertrand-Hamel présente une série d’aquarelles, un dessin sur papier fait main et une photographie cousue qui met en scène le travail à l’aquarelle. Trask présente des vidéos inspirées du papier ainsi que des tissages de papier imprimé et de fil de papier fabriqué à partir de pages de dictionnaires. Dans les grandes sculptures de troncs d’arbre en papier moulé de Yanai et dans ses énormes murales d’empreintes d’écorce, le temps décrit de grands arcs, oscillant du dehors au dedans et inversement. Rappelant l’origine matérielle du papier, l’arbre comme métaphore est omniprésent dans l’exposition. Les trois artistes créent des œuvres fragment par fragment, section par section. Faire et refaire évoque l’idée que la création artistique est faite de cycles d’intégration, de désintégration et de réintégration – un processus continu qui est la fois celui de la vie et de la mort.