The notion of time is paramount in Karen Trask’s art. Her practice, which often reveals the process behind it, emphasizes the importance of a slow, repetitive gesture that gives life to her work over time. Experimenting with ancient textile art technologies, such as spinning, weaving and papermaking is an integral part of her art making. This choice is also a reminder of the work done by women, who have been contributing to history and culture for more than 20,000 years in an all too anonymous way. The artist draws her inspiration from mythology, dreams and the poetry distilled from everyday life. The transient nature of language fascinates her. Whether it is words she draws or sculpts from her own writings or from texts signed by others, her work materializes them in ways that enrich their meaning. From her practice as a whole, a concrete poetry emerges exploring themes of absence, nothingness, time and memory. Her final works are often hybrid forms of installation, sculpture, video, performance and artist books.
La notion du temps est primordiale dans l’oeuvre de Karen Trask. Sa pratique, qui dévoile toujours le processus qui la sous-tend, souligne l’importance du geste lent et répétitif qui donne vie à l’oeuvre au fil de ce temps. Expérimenter les anciennes technologies des arts textiles, tels le filage, le tissage et la fabrication du papier, fait partie intégrante de sa façon de faire de l’art. Ce choix rappelle, par ailleurs, le travail fait par les femmes qui, depuis plus de 20 000 ans, contribuent de façon trop souvent anonyme à l’histoire et à la culture. L’artiste tire son inspiration de la mythologie, des rêves et de la poésie distillée par le quotidien. La nature passagère du langage la fascine. Qu’il s’agisse de mots qu’elle dessine ou sculpte en provenance de ses propres écrits ou de textes signés par d’autres, son travail, toujours, les matérialise pour mieux en faire miroiter le sens. De l’ensemble de sa pratique se dégage une poésie concrète explorant les thèmes de l’absence, du rien, du temps et de la mémoire. Au final, ses oeuvres proposent des formes hybrides d’installation, de sculpture, de vidéo et de performance.
Karen Trask
2022